Jak zwiększyć odporność organizmu? Sprawdzone sposoby na uniknięcie częstych infekcji

Sezon zimowych infekcji w pełni, ale nie oznacza to, że musimy poddać się im bez walki. Jak uchronić się przed infekcjami wirusowymi? Jaki wpływ na odporność organizmu ma stosowana dieta i nasz styl życia?

Kaszel, katar, stan podgorączkowy i ogólne uczucie rozbicia to typowe objawy infekcji wirusowej. Jak im zapobiegać? Istnieje szereg sposobów na wzmacnianie odporności, jednak żaden z nich nie będzie w pełni efektywny, gdy zapomnimy o podstawowych zasadach zdrowego odżywiania i nie zmienimy swojego stylu życia.

Dlaczego często chorujemy?

Coraz częściej cierpimy z powodu nawracających infekcji i szukamy skutecznej metody na poprawę funkcjonowania układu immunologicznego, zapominając, że tak naprawdę nie istnieje magiczna tabletka, które pozwoli nam uniknąć kolejnego przeziębienia. Aby preparaty z apteki i naturalne receptury na odporność mogły w jakikolwiek sposób wesprzeć siły obronne naszego organizmu, musimy pamiętać, że powinien on być w dobrej formie zarówno, jeżeli chodzi o stan zdrowia fizycznego, jak i psychicznego.

Nasza odporność spada z powodu osłabienia organizmu spowodowanego stosowaniem ubogiej w makro i mikroelementy diety, stresem oraz przemęczeniem i przepracowaniem. Nawet jeżeli na co dzień tego nie odczuwamy, nasza dieta i styl życia mają ogromny wpływ na funkcjonowanie układu immunologicznego oraz to, jak często chorujemy nie tylko na sezonowe infekcje.

Dieta na poprawę odporności

Jednym z kluczowych elementów wspierania układu immunologicznego jest stosowanie odpowiednio zbilansowanej, bogatej w witaminy i minerały diety. Nie musi to być dieta oparta o wymyślne produkty i egzotyczne specjały – wystarczy włączyć do swojego jadłospisu jak najmniej przetworzoną żywność, którą z powodzeniem w spieraniu odporności wykorzystywały nasze babcie i prababcie.

Zdrowie kryje się w naszych jelitach pod postacią dobroczynnych bakterii, dlatego tak ważne jest to, co jemy i w jaki sposób podchodzimy do spożywania posiłków. Jedzenie w biegu, zapominanie o stałych porach spożywania posiłków i zastępowanie domowego jedzenia fast-foodami to jeden z największych wrogów naszej odporności. Jeżeli dodamy do tego codzienny stres, zarwane noce i nieustanne dążenie do osiągnięcia ideału w każdej dziedzinie życia, możemy być pewni, że kolejny sezon zimowy upłynie nam pod znakiem ciągłego przeziębienia.

Co jeść, aby nie chorować?

Dieta na odporność to przede wszystkim jak najbardziej naturalne produkty, które od lat wykorzystywane były w walce z wirusami oraz stanowiły podstawę zdrowej diety. Chude mięso, ryby, gruboziarniste kasze, płatki owsiane, nabiał, domowe kiszonki, czosnek, cebula i inne warzywa oraz owoce, np. cytrusy, maliny, owoce aronii, owoce czarnego bzu, owoce pigwy to doskonałe źródło cennych witamin i minerałów, bez których układ odpornościowy człowieka nie jest w stanie dobrze funkcjonować. Odporność organizmu wspierają także zioła i przyprawy np. kwiat lipy, czystek, kurkuma, cynamon, goździki i doskonały na zimowe infekcje gardła tymianek, jak również naturalny miód.

Wspieranie odporności za pomocą zdrowej i różnorodnej diety powinno trwać cały rok, bo tylko wówczas przyniesie oczekiwany skutek i pozwoli zauważyć, że jesteśmy mniej podatni na choroby.

Czego nie jeść? Na cenzurowanym w naszej diecie powinny znaleźć się przede wszystkim puste kalorie, które znajdziemy w słodyczach, słonych przekąskach, napojach gazowanych i wspomnianych już wcześniej fast-foodach. Zdrowa dieta wcale nie musi wiązać się z wielkimi wyrzeczeniami – wszystko jest dla ludzi, o ile odpowiednio z tego korzystamy.

Odpoczynek na poprawę odporności

Stres, przemęczenie i przepracowanie w ogromnym stopniu wpływają na osłabienie naturalnych sił obronnych naszego organizmu. Aby wzmocnić odporność i uniknąć częstych infekcji, musimy zadbać o codzienną regenerację niezbędną do normalnego funkcjonowania wszystkich narządów i układów w naszym ciele. Jak tego dokonać? Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z tego, jak bardzo cierpi nasz organizm, gdy nie pozwalamy mu odpocząć i odzyskać utraconej energii. Trzeba nauczyć się odpoczywać, cieszyć chwilą tylko dla siebie i pamiętać, że codzienny relaks pozwala zadbać o zdrowie, bez którego nie będziemy w stanie niczego osiągnąć.

W sytuacji, gdy zachorujemy, musimy dać sobie czas na zwalczenie infekcji. Pójście do pracy z objawami przeziębienia to jedynie sposób na zarażenie innych i ryzyko powikłań w postaci bakteryjnych infekcji nosa, gardła, ucha, oskrzeli, a nawet płuc.

Odpowiedni poziom nawodnienia organizmu, a zmniejszenie ryzyka infekcji

Na poprawę odporności i zmniejszenie ryzyka zachorowania wpływa także to, ile codziennie wypijamy wody. To nie żart, ale potwierdzony przez lekarzy fakt – żaden inny napój nie jest w stanie zapewnić nam optymalnego nawilżenia śluzówek, a wysuszona śluzówka nosa i gardła to otwarte wrota dla wirusów i bakterii, które mogą łatwo wniknąć do naszego organizmu. Pijąc codziennie minimum 1,5 litra wody mineralnej i dbając o odpowiedni poziom nawilżenia powietrza, możemy ograniczyć ryzyko infekcji i poprawić komfort oddychania.

Podsumowując, nie ma magicznych i niewymagających naszego zaangażowania sposobów na poprawę odporności. Podstawą wspierania działania układu odpornościowego jest stosowanie zdrowej i różnorodnej diety, korzystanie z naturalnych antybiotyków, probiotyków, prebiotyków oraz żywności o udowodnionym działaniu przeciwwirusowym i przeciwzapalnym. Nie można także zapomnieć o odpoczynku, higienicznym trybie życia i piciu wody, która jest niezmiennie napojem życia – bez odpowiedniego nawilżenie komórek i tkanek nie uchronimy się przed drobnoustrojami i nasz organizm nie będzie w stanie prawidłowo funkcjonować. Kluczem do zdrowia jest także aktywność fizyczna i dbanie o formę psychiczną, która w równym stopniu jak nasza wydolność fizyczna odpowiada za to, jak bardzo jesteśmy podatni na działanie wirusów oraz bakterii.

Czy masz firme?

Promuj swoją firmę na naszej stronie, a zyskasz nowych klientów!

Dodaj firmę, to nic nie kosztuje