Jak jeść, żeby schudnąć?

Odchudzanie nie musi być drogą przez mękę, z której zbaczamy po napotkaniu pierwszej przeszkody. Istnieje szereg skutecznych sposobów na efektywną utratę zbędnych kilogramów i wcale nie ograniczają się one jedynie do modnych i drogich diet. Jak jeść, aby schudnąć i przy okazji sobie nie zaszkodzić oraz nie zrujnować domowego budżetu?

O tym, że nadmiar kilogramów szkodzi, wiemy wszyscy, jednak alarmujące statystyki stale zwiększającego się odsetka otyłych dorosłych, młodzieży, a nawet małych dzieci i niemowląt dowodzą, że w praktyce zapominamy o dbaniu o zachowanie właściwej masy ciała i stosowanie zdrowej diety.

Otyłość i nadwaga to prosta droga do przedwczesnej śmierci, kalectwa, a także wieloletniej walki z różnymi chorobami dietozależnymi, dlatego warto postawić na skuteczne i bezpieczne dla zdrowia odchudzanie, które wcale nie musi być trudne.

Zasady zdrowego odchudzania

Zdrowe odchudzanie musi podlegać pewnym zasadom. Po pierwsze i najważniejsze nie możemy się głodzić i testować na sobie szeregu modnych oraz często nieskutecznych diet.

Zdrowe odchudzanie musi uwzględniać spożywanie odpowiedniej i dopasowanej do naszego zapotrzebowania kalorycznego liczby kalorii; uważa się, że wszystkie diety o kaloryczności poniżej 1500 kcal na dobę są nie tylko potencjalnie szkodliwe dla zdrowia, ale także zwiększają ryzyko efektu jo-jo i stają się przyczyną wielu problemów metabolicznych.

Drugą zasadą zdrowego i skutecznego odchudzania jest właściwe komponowanie codziennego menu, aby nie tylko zapewniało one odpowiednią ilość energii, ale także było bogate w witaminy, minerały i inne składniki odżywcze.

Nie należy stosować diet eliminacyjnych bez wyraźnej przyczyny oraz modeli żywieniowych opartych na sporych dysproporcjach w ilości dostarczanych składników odżywczych. Zachowanie prawidłowych proporcji węglowodanów, białka oraz zdrowych tłuszczów jest niezbędne do szybkiej i trwałej redukcji masy ciała.

Trzecią zasadą zdrowego odchudzania jest radykalna zmiana nawyków żywieniowych i stylu życia, bo inaczej efekty diety będą krótkotrwałe i zakończą się ponownym przybieraniem na wadze.

Jak jeść, żeby schudnąć – 5 podstawowych zasad, które warto znać

  1. Zdrowo i naturalnie

Nasza dieta bogata jest w żywność wysoko przetworzoną, będącą źródłem bezwartościowych kalorii, odpowiedzialnych za nadmierne przebieranie na wadze. Cukry proste, niezdrowe tłuszcze oraz szereg sztucznych dodatków do żywności powodują tycie i stają się jedną z głównych przyczyn stopniowego spowalniania naszej przemiany materii.

Na diecie najlepiej całkowicie zrezygnować z produktów wysoko przetworzonych, eliminując z codziennego menu barowe fast-foody, słodycze, wyroby cukiernicze, białe pieczywo, tłuste mięsa, sklepowe wędliny, dania gotowe, napoje owocowe i napoje gazowane, alkohol, a także produkty typu „light”, „slim” i „fit”, które często mają więcej kalorii niż ich tradycyjne odpowiedniki.

Z diety warto też wyeliminować nadmiar soli, którą możemy zastąpić suszonymi i świeżymi ziołami oraz przyprawami o działaniu termogennym np. chili, czarnym pieprzem, cynamonem, imbirem, goździkami oraz kardamonem.

Zdrowa dieta nie musi być droga. Komponując swój jadłospis na bazie chudego mięsa, jajek, nabiału, warzyw, owoców, roślin strączkowych, kasz i innych produktów pełnoziarnistych, a także pijąc dużo wody i zwiększając aktywność fizyczną, można szybko i harmonijnie chudnąć oraz zadbać o prawidłowy metabolizm.

Aby schudnąć, nie musimy opierać naszego menu na produktach BIO oraz EKO; warto stawiać na produkty sezonowe i lokalne, które cechuje wysoka jakość i znacznie niższa cena.

  1. Często, ale mało

Na diecie trzeba częściej zaglądać do lodówki. Optymalnie należy spożywać 3 posiłki główne i 2 przekąski w stałych odstępach czasu. Nie trzeba sugerować się zasadą niejedzenia po godzinie 18, bo mit na temat wieczornego jedzenia został już dawno obalony. Ostatni posiłek trzeba zjeść na 2-3 godziny przed snem, a śniadanie do 1 godziny po przebudzeniu.

Warto pamiętać, że owoce lub szklankę naturalnego soku trzeba traktować, jak pełnowartościową przekąskę, a nie dodatek do diety.

  1. Odpowiednie proporcje

Żeby dieta była efektywna, nie trzeba liczyć każdej kalorii i ważyć każdego produktu. Trzeba natomiast zastosować się do jednej zasady – węglowodany złożone jemy do południa i unikamy ich znacznego spożycia w pozostałej części dnia, z wyjątkiem, gdy są one jedynie dodatkiem do obiadu lub kolacji np. kasza do mięsa i ciemne pieczywo do wieczornej sałatki.

Białko powinno znaleźć się w jadłospisie każdej osoby na diecie, bo oprócz funkcji odżywczych, pełni także znaczną rolę w podkręcaniu metabolizmu i zabezpiecza przed spalaniem mięśni w czasie codziennej aktywności. Źródłem białka na diecie jest nie tylko chude mięso, ryby, nabiał i jajka, ale także rośliny strączkowe.

Zdrowe tłuszcze (oliwy, oleje tłoczone na zimno) też powinny znaleźć się w codziennym menu. Najlepiej dodawać je do sałatek oraz dań duszonych i zrezygnować ze smażenia. W czasie obróbki termicznej trzeba używać tłuszczów o wysokiej temperaturze dymienia.

Warzywa należą do grupy produktów, które możemy jeść bez większych ograniczeń, ale należy uważać na owoce, bo zawierają one cukry proste i spożywane w nadmiarze, mogą utrudniać odchudzanie i sprzyjać przybieraniu na wadze. To samo tyczy się soków owocowych i modnych w ostatnim czasie, zdrowych koktajli, w których podstawą powinny być warzywa a owoce jedynie dodatkiem.

  1. Racjonalnie i smacznie

Nawet podczas odchudzania jest czas na małe przyjemności. Masz ochotę na coś słodkiego? Upiecz domowe ciasto z sezonowymi owocami, owsiane ciastka, zrób domowe lody lub sorbet, zjedz posłodzony miodem deser z naturalnego jogurtu lub kilka kostek gorzkiej czekolady. Pamiętaj, że kontrolując ilość słodyczy i wybierając te zdrowe, możesz chudnąć i dodatkowo poprawić swoją motywację. Po słodkie nagrody lepiej sięgać nie częściej niż raz w tygodniu.

Podobną zasadą warto kierować się w momencie, gdy masz ochotę na coś z natury „fast”. Domowy fast-food może być pełnowartościowym posiłkiem, o ile przygotujemy go ze zdrowych składników. Domowy burger z grillowanym kurczakiem, pełnoziarnistą bułką oraz dużą ilością warzyw, samodzielnie przygotowana tortilla, a nawet pizza nie muszą niweczyć efektów odchudzania, jednak i z nimi nie można przesadzać. Kierując się zasadą więcej warzyw – mniej tłustego mięsa oraz żółtego sera i zastępując majonez np. domowym sosem czosnkowym, można cieszyć się smakiem i jednocześnie uniknąć zbędnych kalorii.

  1. Z właściwym podejściem

Dieta nie ma za zadanie nas zagłodzić. Trzeba jeść, bo bez tego nie schudniemy, a jeżeli uda się nam zgubić kilka kilogramów, to szybko powrócą one z nawiązką, gdy wrócimy do starych nawyków.

Właściwe podejście do odżywiania powinno stać się częścią naszego życia. Ucząc się zdrowego przygotowywania posiłków i wyboru zdrowych, naturalnych produktów można znacząco ograniczyć ryzyko wystąpienia efektu jo-jo.

Czy masz firme?

Promuj swoją firmę na naszej stronie, a zyskasz nowych klientów!

Dodaj firmę, to nic nie kosztuje